Співпраця активних
громадян і місцевої влади багато років виглядала формально. На папері
вирішувались необхідні питання, але грошей для їх реалізації могло не бути. Зустрічі
та спілкування існували, але без чіткого і зрозумілого механізму втілення
громадських задумів у життя.
Сьогодні в Україні
з’явився інструмент прямої демократії, за допомогою якого громадяни можуть брати
участь у прийнятті рішень щодо розподілу бюджетних коштів – партиципаторний
бюджет або бюджет участі. Певний відсоток від загального місцевого бюджету спрямовується
на реалізацію проектів, автори яких – громадяни міста, що своїми планами та
ідеями переймаються розвитком його інфраструктури.
Бюджет участі
з’явився вчасно, адже в багатьох місцевих громадах, зокрема у Фастові,
періодично створюється конфліктна атмосфера між людьми та обраними місцевими
депутатами, які, на думку суспільства, неефективно використовують народні
гроші. Значну роль в цій недовірі зіграв існуючий Закон України «Про місцеві
вибори», який передбачає обрання депутатом за списком партій, а не тільки за
кількістю голосів виборців, як це було раніше при єдиній мажоритарній системі.
В таких умовах іноді переможцями у виборних перегонах стають справжні
аутсайдери за підрахунком голосів.
Не надто зменшився й
рівень лобіювання депутатами питань, пов’язаних з власними інтересами або
інтересами бізнесу. Все це відбувається на фоні загального збільшення доходної
частини міських бюджетів, як результат бюджетної децентралізації в Україні. Тож
частина видатків на виконання самоврядних повноважень зростає, а ефективність
їхнього використання може зменшуватись, якщо громада не контролює процес
розподілу і не тримає ініціативну участь у проектах щодо розвитку місцевої
інфраструктури.
Ідея створення громадського
бюджетування народилась у Бразилії близько 30 років тому. За той час бюджет
участі поширився світом і сьогодні використовується 200 місцевими спільнотами. З
досвіду Польщі, яка тільки у 2011 році запровадила партиципаторний бюджет, його
опоненти вважали, що мешканцям не варто давати право розпоряджатися коштами, оскільки
замість важливих проектів у центрі міста можуть з’явитись гойдалки та пісочниці,
якісь пристосування для катання на роликах або лижах, – тобто, зовсім не те, що
має вагоме значення для усіх містян. Двома роками поспіль переконалися, що більшість
проектів стосуються проблем повсякденного життя. І мешканці міста можуть брати
активну участь та впливати на прийняття рішень у місті.
29 грудня 2016 року
рішенням Фастівської міської ради була затверджена Програма «Партиципаторне
бюджетування (бюджет участі) на 2017-2020 роки», в якій визначена мета, обґрунтування
шляхів, перелік завдань і заходів, строки та етапи її виконання у місті Фастові.
Депутати визначились із щорічною сумою громадського бюджету у 500 тисяч грн.,
які мають розподілитись для фінансування 4 малих проектів до 50 тисяч грн. і 2
середніх до 150 тис. грн.
Проекти фастівчан, що
подані на конкурс у 2017 році, торкаються різних гуманітарних та соціальних сфер
життя. Освітні проекти направлені на інтелектуальний розвиток особистості.
Низка проектів з облаштування спортмайданчиків для бодібілдингу, воркауту та
фітнесу мають мету виховувати здорове покоління фастівчан, як і проекти з
області культури – плекати в людях прагнення до мистецтва. Ініціативи щодо
благоустрою міста представлені проектами від розмальовування зупинок,
освітлення знаків пішохідних переходів до розаріїв та ландшафтних рішень.
Активність жителів
Фастова, їхня ініціативність у конкурсі проектів громадського бюджетування
зумовлено єдиним бажанням розвинути інфраструктуру міста та поліпшити умови
життя в усіх його сферах. Сподіваємось, що в голосуванні як в паперовому, так і
в електронному вигляді, візьме участь широка аудиторія, щоб визначити свої
пріоритети серед представлених на конкурсі ідей.
Комментариев нет:
Отправить комментарий